Saftig sockerkaka med glasyr

Hej! 
i helgen bakade jag en supergod sockerkaka som jag rotade fram ur mammas recpethäfte. 
Den är enkel att göra och är verkligen supersaftig och supergod! 
 
Marias kaka:
2 ägg
2 dl socker
2 dl vetemjöl
1 dl vatten
1 tsk bakpulver
 
Vispa ägg och socker poröst, blanda sedan i vetemjöl, bakpulver och vatten. Häll i smeten i en sockerkaksform som är smord med och ströad med kokos. Grädda i mitten av ugnen på 175 grader i ca 30-40 minuter eller tills kakan släppt i kanterna ( min var inne i ca 30 min ) När det börjar närma sig ca 5-10 min av kakan så blanda ihop glasyren. När du tagit ut kakan ur ugnen så sticker du hål i den med en sticka ( 3 1/2 ) ner i hela kakan. Bred ut glasyren och låt den sjunka ner i kakan. Strö sedan på kokos
 
Glasyr:
1/2 dl socker
50 smör eller margarin (rumstempererat) 
2 msk vaniljsocker
1 äggula 
 
Såhär blev min kaka, alldeles gyllenbrun och supergod! ett enkelt recept till fredagsfikat som går superfort att göra om man har lite tid. Ha det bra tills vi hörs igen! kram Anna :) 
 
 
 
 
 



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback