Hejsan!

Ni får ursäkta mig att jag inte har bloggat på ett tag, men det blev mycket ledigheter och har nästintill gjort saker varenda dag. Men nu är det bara att ta sig i kragen och börja blogga! 
 
Somsagt det har ju varit påsk och jag testade ett recept som jag hittade i Allers tidningen, nämligen en "påsktårta" , enkelt att göra och var syrlig och söt på en och samma gång! 
 
Allt du behöver är:
150g smör eller margarin
200 vit choklad
1 1/2 dl florsocker
3 ägg
1 1/2 dl lemon curd
2 1/2 dl vetemjöl 
 
Garnering:
1 1/2 msk socker
1 tsk finrivet citronskal och gul hushållsfärg
100g vit choklad
1 1/2 dl vispgrädde
 
Gör såhär:
Sätt ugnen på 175 grader
spänn fast ett bakpapper i botten på en rund bakform med löstagbara kanter och smörj kanterna
Smält matfettet i en kastrull, och ta bort kastrullen från plattan när smöret är smält. Tillsätt sedan den vita chokladen som brutits i  mindre bitar, rör om tills chokladen har smält.
Tillsätt florsocker och äggen ett i taget och rör smeten slät efter varje ägg. Tillsätt sedan lemon curd och vetemjöl och rör åter smeten slät. 
bred ut smeten jämt i en form och grädda den i ugnen ca 20-25min, eller tills den fått en gyllene färg. 
Medan kakan kallnar förbereder du garneringen. Blanda socker,citronskal och någon droppe hushållsfärg. Bryt sedan chokladen i mindre bitar och smält över ett vattenbad eller i mikron på låg effekt. Bred sedan ut chokladen och bred ut den på ett smörpapper, tillsätt sedan socker och citronskalsblandigen ovanpå och ställ in i kylen och låt svalna. Vispa grädden och spritsa på den över kakan när den kallnat och bryt sedan chokladen i bitar och garnera med. Sedan är det dags att servera. 
 
 
 
Såhär blev min kaka och den blev verkligen supergod! Jag valde att lägga till små extra chokladägg så att den skulle kännas lite mer påskig. Ha det bra tills vi ses igen! / Anna :) 
 
 



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback